ארבעה בנים בסדר העולמות הרוחניים של חכמת הקבלה – חלק א

משמעות ארבעת הבנים בסדר פסח על פי חכמת הקבלה

כנגד ארבעה בנים דברה תורה, כנגד חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאל. והנה שאלה ראשונה, שנשאלת כאן מפני מה ההגדה שמה מול רשע חכם ולא צדיק, שהוא הפך מרשע. ועל זה יש לומר שארבעה בנים הם כנגד ארבע אותיות של שם הקדוש, וארבע אותיות כנגד חכמה, בינה ז"א ומלכות.

והם גם ארבע כוסות של סדר פסח, וארבע שאלות, ששואלים בסדר, דהיינו כולם כלים של רצון לקבל ואור תורה, שכנגדה יין הממלא את הכלים. ואלה הכלים מסודרים כנגד ארבע גליות וגאולות של עם ישראל במשך כל ההיסטוריה, מפני שעל ידי גלות מתפתח כלי, שבתקופת הגאולה הקב"ה ממלא אותו באור תורה.

והנה ארבע גליות הן בבל, מדאי, יון ואדום, ואילו גלות מצרים לא נחשבת לגלות, מפני שאז עדיין לא נוצר עם ישראל, אלא רק במעמד הר סיני, על כן מצרים נקרא ראש גליות, דהיינו גלות בכח. על כן כל סדר פסח מכוון כנגד תולדות עם ישראל מראש גליות עד לגאולה אחרונה, שכנגדה מוזגים את הכוס של אליהו הנביא. על ארבעת הספירות הרוחניות תוכלו להרחיב את הלימוד באתר זה.

סדר פסח – סדר ההתיקון הרוחני בדרך הזוהר הקדוש

והנה השאלה של החכם לכאורה מאוד דומה לשאלה של הרשע, כלומר אם חז"ל מאשימים את הרשע, שהוציא את עצמו מן הכלל, גם לגבי חכם יש מקום לשאול למה הוא משתמש במלה "אתכם", דהיינו לכאורה גם מוציא את עצמו מן הכלל?

ועל זה יש לומר קודם כל חכם מודה שסדר פסח מהווה "עדות וחוקים ומשפטים אשר צוה ה' א-להינו", שנית חכם מודה שא-להי ישראל הוא א-לוה שלו. ולגבי מלה "אתכם" יש לומר, שכן נכון הדבר ובאמת חכם הוציא את עצמו מן הכלל, מכיון שהוא כנגד חכמה, שאורה מאיר בעולם אצילות, ותם כנגד בינה, ושאינו יודע לשאול כנגד ז"א, ורשע כנגד מלכות שאינה מתוקנת, דרך אגף זאת התשובה מפני מה כנגד רשע נמצא חכם ולא צדיק.

אם כן בן החכם מבחינה רוחנית כנגד עולם אצילות, שכולו טוב ואין שם הסתר פנים וגליות, על כן הוא מוציא את עצמו מכלל עורכים את הסדר פסח, מפני שהוא עבר כל השלבים והגיע לתיקון שלם ואלה, שעוסקים בסדר פסח עדיין לא הגיעו לגמר התיקון. לפיכך תורה מצוה לתת לו תשובה "כהלכות הפסח אין מפתירין אחר הפסח אפיקומן".

התשובה של החכם – תיקון ספירת המלכות

כלומר נותנים לו תשובה מעולם ההלכה. כידוע בתורתנו קיים מושג פרדס, שהוא גם מכוון כנגד ארבע אותיות של השם. והנה כנגד סוד קיים ספר הזהר וספרי קבלה, וכנגד דרש קיימת גמרא, שדורשת משנה ומספרת סיפורי אגדה, וכנגד רמז קיימת משנה, שרק נותנת רמז לאלה שמבינים על מה מדובר, וכנגד פשט, שמכוון כנגד מלכות, הדורשת תיקון בעולם הזה, ועל כן מסיימת התפשטות האור, וכנגדה מכוונת הלכה.

והנה חכם מקבל תשובה מעולם ההלכה, שמתקנת מלכות ואת אלה שעורכים סדר הפסח על פי חכמת הקבלה. וידוע שאפיקומן הוא כנגד קורבן הפסח, המסמל גאולת ישראל וגמר התיקון כאשר אורו של עולם אצילות יתפשט לכל עולמות הפירוד ובזה מסתיים הסדר של גילוי האור. לכן אחרי אכילת אפיקומן מפסיקים לאכול באותו הלילה. אם כן חכם, שאינו צריך את התיקון הזה הוציא את עצמו מכלל אלה, שדורשים תיקון, אך בודאי לא הוציא את עצמו מכלל ישראל. על כן עונים לחכם, שסדר הזה מיועד לעם ישראל שעדיין נמצא בגלות וצמצום שורה על המלכות ולכן קיים סוף להתפשטות האור, מה שלא קורא בעולם אצילות. את המשך התיקון תוכלו לקרוא בחלק ב' של המאמר

Uncategorized כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
מה היתרונות של אייל פז על פני יועצים עסקיים אחרים?
מי שמקליד את הביטוי יועץ עסקי בגוגל, יכול למצוא מגוון רחב של שמות, יועצים עסקיים אשר מציעים את...
קרא עוד »
אוג 20, 2020
מתי יהיה אפשר לבצע יבוא טסלה לישראל?
אחד מכלי הרכב המדוברים ביותר בשנים האחרונות, הוא טסלה של אילון מאסק. מדובר על כלי רכב חשמלי שכבש את...
קרא עוד »
אפר 28, 2020
פגע וברח
בנהיגה עלינו להיות תמיד מודעים לסביבה ולזכור שהכביש אינו הטריטוריה שלנו. נהיגה היא פעילות שדורשת...
קרא עוד »
יונ 09, 2022