מה ההבדלים בין משכנתא לנכס ראשון למשכנתא לנכס שני

משכנתא

רוצים לרכוש דירה? זה הזמן להבין מהם ההבדלים בין משכנתא לנכס ראשון למשכנתא לנכס שני!

אנשים אשר הצליחו לגייס את ההון הדרוש לרכישת דירה ראשונה או שנייה, נמצאים בתהליך לא קל שכולל גיוס כספים, צליחת בירוקרטיות, תשלום מיסי רכישה ועוד.

החדשות הטובות הן שבנקים מסחריים בישראל מעניקים משכנתא לרוכשי דירות, תוך הצבת תנאי סף לקבלת ההלוואה הענקית הזאת אשר נועדה לרכישת דירה.

בישראל ישנן אי אלו הטבות ותנאים המיועדים עבור רוכשי דירה ראשונה ושנייה. אבל מה צריך לדעת על כל התנאים לקבלת משכנתא? ומהם ההבדלים בין משכנתא לדירה ראשונה לשנייה? הכל בהמשך.

מזל טוב! הגיע הרגע בו החלטתם לרכוש דירה וכעת עליכם לגשת אל הבנקים המסחריים לקבלת הצעות שונות לבחירת מסלולי משכנתא מתאימים.


תנאי משכנתא לנכס ראשון

רוכשי דירה ראשונה הם בדרך כלל זוגות צעירים או רווקים שגייסו הון עצמי מספיק לקבלת משכנתא – כלומר מימון לרכישת דירה. חשוב לדעת כי משכנתא היא בעצם הלוואה ענקית מבוססת משכון בו הבית שייך לבנק עד לפירעון מלא של ההלוואה. הלוואה זאת כוללת ריבית צמודה או משתנה, בעוד שסוג ההלוואה ומשך זמן ההחזר (שנחשבים ארוכים יותר מהלוואה רגילה), הופכים אותה למשכנתא.

מי שזכאי לקבל מימון לרכישת דירה הם רוכשים המציגים מול הבנקים הון עצמי של 25 אחוז לפחות מסכום הדירה אותה הם רוצים לרכוש. מסלולי ההלוואה השונים שניתן לבחור מהם הם משכנתא צמודת ריבית, הלוואה עם ריבית קבועה, משתנה, צמודה למדד ועוד.

חשוב לדעת כי כיום ישנם 32 מסלולים שניתן לבחור מהם, בזמן שתקופת פריסת התשלומים מותאמת ליכולות הכלכליות של רוכש הדירה.


תנאי משכנתא לנכס שני

מי שבבעלותו דירה אחת אך עדיין מחזיק במשכנתא קיימת, יצטרך להציג בפני הבנק הכנסה קבועה ויציבה, כמו גם יכולות כלכליות לשאת במשכנתא שנייה.

בכל הנוגע להנחיות בנק ישראל, לוקחי המשכנתא השנייה יוכלו לקבל מהבנקים מימון של 50 אחוזים מערכה של הדירה, בזמן שאת ה50 האחוזים הנותרים יצטרכו הרוכשים  להשלים לבד.

מסלולי ההלוואה השנייה תואמים בתנאים שלהם את המסלולים של הראשונה, אותם הצגנו קודם. מי שסיים תשלומי ההלוואה על הדירה הראשונה, יוכל לבצע השקעה נוספת תוך שהבנק נוטה להעניק הלוואות לרכישת דירה שניה בקלות, וזאת במידה והמשכנתא הראשונה שולמה במלואה ללא עיכובים.

נוסף לכך, במידה והנכס הראשון שריר וקיים, הוא יוכל לשמש כערבון עבור קבלת משכנתא לרכישת נכס שני.


מהם ההבדלים בין משכנתא לנכס ראשון לבין משכנתא לנכס שני:

בראשית חשוב לדעת כי על דירה שנרכשת בדרך כלל עבור השקעה (נכס שני), תקבלו משכנתא נמוכה יותר ביחס לשווי הדירה, מאשר המימון שתקבלו בלקיחת משכנתא על דירה ראשונה (נכס ראשון) .

ההבדלים המרכזיים בין סוגי ההלוואות נוגעים לגיוס ההון העצמי, בעוד שעבור המשכנתא הראשונה תזדקקו להון עצמי העומד על 25 אחוז מערך הדירה, בשנייה תצטרכו לגייס הון עצמי של 50 אחוזים מערך הדירה. עם זאת, במידה וההלוואה לרכישת הדירה הראשונה כבר שולמה, תוכלו להיעזר בה כערבון.

כך במידה ורכשתם דירה בשווי מיליון שקלים, תוכלו לגייס משכנתא עם הון עצמי של 250,000 שקלים. ברכישת דירה שניה בעלות דומה, תצטרכו לגייס 500,000 שקלים.

בכל מקרה, חשוב תמיד להיעזר במחשבון משכנתא, בייעוץ של חברות פיננסיות, תוך קבלת עצות ממומחים בתחום המשכנתאות.

Uncategorized כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
רחמים שקלים – יוכל לסייע לכם רבות
ענף הבנייה הוא אחד הענפים הרווחיים בעולם. תהליך בחירת הקבלן כולל גורמים ושיקולים רבים כמו עלות,...
קרא עוד »
דצמ 14, 2022
על מה להקפיד כשמחליטים על ריצוף מדרגות חדש?
ריצוף מדרגות חדש? יש כמה דברים חשובים שצריך לדעת אותם לפני שמחליטים. כי כל ריצוף הוא משמעותי, אך...
קרא עוד »
אוק 26, 2021
מהו טיפול C.A.T.?
C.A.T הוא ראשי תיבות של המילים Customized Autism Treatment, שמשמעותן היא טיפול מותאם אישית לסובלים מאוטיזם. את שיטת...
קרא עוד »
נוב 11, 2019