בעל נכס נדל"ן? כל מה שצריך לדעת לפני שאתה מוכר את הנכס

מיסוי מקרקעין

ידוע שלפני רכישת נכס יש לערוך אינספור בדיקות, אך חשוב לדעת שגם על הצד השני לנהוג בזהירות ואף קיימים כמה דברים שעליו לעשות לפני שהוא משמח את חשבון הבנק ומשאיר את הנכס מאחור. מכאן שאם ברשותכם נכס שעומדים למכור, טוב לדעת שמלבד סקר שוק אודות המחיר האידאלי שניתן להשיג ומלבד שיווק הנכס ביעדים ממוקדים, יש מגוון דברים נוספים שראוי לבצע. מה בדיוק? עברו על הרשימה הבאה:


ביחנו מראש פטור ותשלומי מיסים

אין למכור דירה לפני שמוודאים ששילמתם עליה כל מה שצריך, בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין. כיצד בודקים? פשוט מאוד! אי צורך להפוך למומחים, אלא רק לאתר מומחה בתחום שיעניק שירות מקיף. בדיקה מקצועית תעלה אלו תשלומים יש לשלם (וכיצד אפשרי למזער אותם), תשלומים כגון היטל השבחה, מס שבח, אגרת מים, היטל ביוב ועוד. כמו כן, תמיד מומלץ לבחון האם ישנה חובת תשלום, או לחלופין ניתן ליהנות מפטור, כאשר בכול מקרה חשוב לקבל אישור ולשמור עליו באופן מסודר, ולו כי בעתיד יתעורר הצורך להציג הוכחות.


בחינת זהות

חשוב לבחון היטב מיהו האדם שמאחורי הרכישה, מתוך מטרה להימנע ממצב של הונאה. כיצד בודקים? עורכים התאמה של ת"ז אל מול הנתונים שנמסרים, ואף ניתן להריץ בדיקה מהירה ברשת.


ביקור באגף הנדסה

לפני שעומדים למכור נכס, מוטב לעבור דרך אגף ההנדסה ולבחון בדיוק היכן הנכס עומד מבחינת החוק ותכנונים עתידיים, וזאת על מנת למנוע תלונות מצד הרוכשים, ליישר קו עם החוק ולעתים גם על מנת לשקול מחדש מכירה, או את המחיר אותו דורשים, ולו כי הנכס מיועד לפרויקט פינוי בינוי, כך שאפשר להרוויח יותר. עוד נציין שבעת הביקור באגף ההנדסה יש לבחון האם קיימים אחוזי בנייה לא מנוצלים שיקדמו את המכירה, או לחלופין צווי מניעה שיקשו את המכירה. בכול מקרה רצוי לקבל כמה שיותר מידע ולאחר מכן להבין מהן ההשלכות וכיצד ניתן להרוויח מהן.


הנכס של שניכם? מחכים לכם מסמכים!

בהנחה והנכס המדובר שייך לשני בני הזוג, צריך לעצור ולחתום על "מסמך ויתור זכויות בנכס". מדוע? כיוון שכל עוד הנכס שייך לשני בני הזוג ואילו הנכס הנו דירת מגורים, משק חקלאי, או בית עסק שמשותף לשני בני הזוג, הרי שלא יתאפשר להעביר את החלק המשותף לאדם אחר, אלא אם כן קודם כל החלק מוצע לבן הזוג שמחזיק בזכות ראשונים.


אל תמהרו לפרסם לפני שמוכנים

חשוב להבין שחוקי השיווק חלים גם על נכסים למכירה, ועל כן אין לפרסם נכס לפני שמוכנים להעביר את המפתחות לאדם אחר. מדוע? כיוון שפרסום בטרם עת יגרום לאנשים שכבר ראו בעבר את המודעה להסיק שיש בעיה עם הנכס, אחרת אין זה הגיוני שזמן רב הוא לא נמכר.


בדיקת מצב המשכנתא

אם טרם סיימתם לשלם את המשכנתא שרובצת על הדירה שעומדים למכור, יש להוציא "אישור עקרוני" לטובת המשכנתא העתידית שתבקשו לקחת, כאשר חשוב לוודא שערך המשכנתא הנותר אינו עובר את סך התמורה שתקבלו במעמד המכירה.

קבלו עזרה מקצועית

לבסוף נציין שתהליך מכירה של דירה אינו פשוט כפי שהוא נראה, אלא יש הרבה התעסקות והרבה בדיקות שיש לערוך. אי לכך אם מבקשים לדווח כראוי על העסקה, לקבל מחיר מרבי, ליישר קו עם היטל השבחה, להיות ערוכים עם סך האישורים הנחוצים, להתנהל כראוי מול הרשויות ובאופן כללי לנהוג באופן מסודר וכלכלי, הרי שאין מנוס – חובה להיעזר באיש מקצוע, קרי עו"ד שבקיא במקרקעין ונדל"ן.

Uncategorized כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
קרנות בערבות המדינה
ישנם כלים פיננסיים רבים המונגשים לבעלי עסקים, יש לא מעט מגוון של הלוואות לעסקים בהן ניתן להיעזר על...
קרא עוד »
אפר 04, 2019
בחירת הטיול המאורגן המושלם: טיפים פנימיים
מתחשק לכם לצאת להרפתקה אבל לא בטוחים איך לבחור את הטיול המאורגן הנכון? אל תחפש עוד. במדריך המקיף הזה,...
קרא עוד »
דצמ 30, 2023
איציק חביב: יתרונות של התחדשות עירונית
איציק חביב הוא עוסק בתחום של התחדשות עירונית מזה שנים רבות.  התחדשות עירונית היא תהליך הכולל פיתוח...
קרא עוד »
מרץ 12, 2023