שמאי להערכת דירה

שמאי להערכת דירה

פעמים רבות, יש צורך בהזמנת שמאי מקרקעין, לצורך הערכת דירה. יכולות להיות לכך סיבות רבות. לפעמים לוקחים משכנתא לצורך שיפוץ, ואז הבנק דורש הערכת שמאי. לפעמים, מסיבות שונות, חברות הביטוח דורשות הערכת שווי דירה. לפי מה מחשבים את ערך הדירה? נסביר במאמר.


יש להבין- ערך הדירה לפי שמאי, שונה מערך הדירה לפי מתווך:

יש להבין, שערך הדירה לפי שמאי מקרקעין, יהיה שונה, ופחות מערך הדירה לפי מתווך. כאשר מתווך קובע את ערך הדירה, המתווך מוסיף לקביעתו את דמי התיווך. אחד מהסיבות לעליית מחירי הנדל"ן, הוא הערך המופרז שנתנו המתווכים לדירות. לכן, אין כל תוקף משפטי להערכת שווי נדל"ן שייתן מתווך. רק למסמך הערכת שווי דירה שבוצע על ידי שמאי מקרקעין מוסמך, יהיה תוקף משפטי.


מי רשאי לתת הערכת שווי דירה?

הערכת שווי דירה, ניתנת רק על ידי שמאי דירות ומקרקעין מוכר ורשום, אשר עבר הכשרה מתאימה.


תשריט הדירה- הבסיס להערכה:

כדי שהשמאי ינסח את ההערכה, על השמאי לעבור על מסמך תשריט הדירה. כאשר הדירה ממוקמת בתוך בניין מגורים משותף, השמאי עובר על התשריט של כל הבניין.


חלק משווי הדירה- זכויות הבנייה של הדירה:

חלק מההערכה הסופית של שווי הדירה, הוא זכויות הבנייה של הדירה. בעת שהשמאי מחשב את שווי הדירה, השמאי בודק מהם זכויות הבנייה של הדירה, והאם זכויות בנייה אלו נוצלו. שמאי מקצועי כמו שתמצאו באתר https://shamay-mekarkein.com/ , בודק בתב"ע, במשרד הפנים, ובמנהל מקרקעי ישראל, מהם זכויות הבנייה של הדירה, וכמה אחוז מתוכם נוצל.

לדירה שלא נוצלו בה כל אחוזי הבנייה, יהיה יותר ערך מדירה שנוצלה בה כל אחוזי הבנייה המותרים, בעת בניית הבניין. חשוב לזכור, שבדרך כלל אחוזי הבנייה שלא נוצלו בבית פרטי, יכולים לעיתים להיות גבוהים יותר, מאשר אחוזי הבנייה בתוך בניין מגורים.


האם יש חריגות בנייה בדירה?

לפעמים, יקנה בעל הדירה, דירה שיש בה חריגות בנייה. לא תמיד יהיה מודע לכך בעל הדירה. מרפסת שנסגרה ללא אישור, חצר שהפכה לחדר ללא אישור, פלישה למחסן, או לחלל משותף של הבניין. על השמאי לוודא שאין חריגות בנייה. אין ספק, שחריגות הבנייה, יורידו מהערך של הדירה.

Uncategorized כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
תוכנה לניתוח טכני
תוכנה לניתוח טכני היא אפליקציה המסייעת בהבנה וניתוח של מגמת השוק. זהו כלי שנותן מידע על הביצועים...
קרא עוד »
יול 04, 2022
ארון הזזה או ארון פתיחה- מה עדיף?
אם אתם מחפשים ארונות לביתכם, אתם בוודאי יודעים כי בעוד שבעבר הדגם היחיד שהיה מוצע בתחום הארונות היה...
קרא עוד »
אפר 29, 2022
4 טיפים לבחירת פרקט לבית
החלטתם שאתם רוצים לקנות פרקט חדש הביתה? אתם עושים שיפוצים ובפעם הראשונה בחייכם אתם מוותרים על ריצוף...
קרא עוד »
ספט 13, 2020